Wednesday, September 24, 2008

Abg basikal yg malang

MALAM tadi lepas buka, saya pergi kedai 7E nak beli rokok. Dan oh ya, satu tin Nescafe Mocha yg telah dimark up menjadi Rm2.10. Kapitalis nak mampus.Dahla akak tu tak bagi tawar..

Balik dari 7E saya bukak tingkap kereta. Hisap rokok. Jalan kat situ ada org korek korek. Jadi kat situ sangatlah berdebu dan membahayakan kesihatan. "Cilaka, tak consider langsung ke pasal kesihatan awam? Bodoh..." marah saya sambil asap rokok berkepul-kepul keluar dari mulut.

Masa nak balik rumah flat saya, saya lalu ada satu surau dekat situ. Jadi, saya kecikkan radio.Masa tu orang tengah terawih. Kat luar surau ada budak² malas terawih tgh syok main mercun, ada yg main kejar², ada yg main ejek-ejek aje. Budak-budak, biarlah.

Kat depan saya ada sorang abang naik basikal. Tengah exercise la kut. Dia menuju ke depan. Bila dia lalu je kat satu pokok tu, tiba² je dia buat U-turn secara berbahaya. Muka dia cuak semacam. Mcm Fei Mau kena marah. Apahal lak dia ni?

Bila saya tengok kat pokok tu, Oowwwhhh Ehhmmmm Geeeee..... (OMG!)

My god!!!!

Perempuan berambut panjang, baju serba putih tunduk pandang bawah. Berderau darah saya. Sekarang muka saya pulak mcm abg basikal tadi tu. Tambah cilaka, ada pulak sekor dua lagi muncul dari tah mana...



Peringatan untuk budak-budak:
Tolong jangan main hantu-hantu waktu malam boleh tak?
Kesian kat abg basikal tu.

51 comments:

farah sr said...

hahaha..
kesian abg beskal tu..
err..
ko pun gostan kete gak ke?

yoshz said...

No way...
Nak ajer aku langgar makhluk tu dengan kereta kelisa aku ni...

aku_yanhashim said...

haha
kelakar lah.
best ketawa pagi pagi mcm ni
mcm tgh baca majalah ujang.
abang tu tak tau kot
bulan puasa tak ada hantu.
haha-kesian dia

rahimin idris said...

bengong. kesian la kat antu. memalukan je. diorang kan kena ban pose2 ni. kalau orang percaya tu hantu cam ne? tak ke ini jadi fitnah!

tropicoloco said...

debu ngan asap rokok..mana lagi tak mengendahkan kesihatan umum??

kalau suka main hantu2 waktu kecik ada potensi jadi penjenayah.. hahaha..

Bley terima tak idealogi nie??

Pengejar Masa said...

bulan puasa berani la main hantu-hantu. cuba try buat masa malam Jumaat Keliwon lepas habis Syawal?

Jack a.k.a adDam said...

Tak bergegar ke beskal brader tuh
bile die cuak cam Fei Mau?

k.e.r.i. said...

abang beskal tu mesti tak pose..
kalo dia pose mesti dia tahu bulan pose mane ade hantu..

sultan said...

maknanye kalo nk main hantu2 time siang la kn. tghari buta ke. nnt aku bgtau kat bdk2 tu...

Dzulkarnain Mohamad said...

hahaha..turun kereta ajak abg beskal perembat budak2 tu..

Ojie said...

hahaha budak2 main mercun malas nk gi terawih..sama mcm ko jugak la ek..hehe

hajime said...

aku teringat peristiwa angker yg ko citer dulu...

atune® said...

ala...biorla..budak²...apetau...tp kalau ko pon caye n patah blk...erm...

Iz said...

hahaha.. ade hati nak mintak tawar kat akak 7E tu, hehe

Padahal peringatan tuk kanak-kanak tu dibuat demi diri sendiri jugak, bukannye sekadar on behalf abang basikal je, hahaha

Miss Taskin said...

bukan bulan puase takde hantu ke?
ape yg bwat abg basikal tu takut sgt?

Kikuri-sen said...

Elehh... lexlaaa.. Pose2 mane ade antu.. Maafkan ajela.. bebudak jee..

o-y-e-t-t said...

owhhh emmmm geeeee.....masih wujud kah permainan hantu2 nih lagik???dunia dah terang benderang walaupun malam..

generasi said...

kikuru- antu semua kemana mcm 2..

l.i.f.e said...

hahaha yoshz...kesian kat abang tu je ke? kat kamu tak kesian ke?

Princess Liyana said...

huhuhu..mana ada org tawar menawarla bro kat 7E..Fixed price;p

missjaye said...

aku sungguh tk caye ko tgk Fei Mau..hahahhaahaha.tp aku pon tgk.sedey nk mampus asik kena buli jek.

missjaye said...

oo ye.cuak cam Fei Mau bahu mesti kasik gegar2 sket.

generasi said...

emm yoshz aku ade tag ko..

yoshz said...

engkau_yanhashim,
oh kalau nak tau saya la kobis. ya ke takde hantu? mcm ada je kes org kena rasuk masa bulan puasa.

rahimin,
syaitan ajer kut yg kena rantai time bulan puasa. Jin dgn hantu mungkin dirantai digelangi rindu.

tropicolococo,
mestilah debu! masuk paru² nanti boleh kena batuk kering wooo..Kerajaan patut haramkan debu!

pengejar masa,
bulan puasa la main hantu-hantu. Kalau bulan tak puasa diorang main masak-masak. takpun cikgu-cikgu. jumaat keliwon tu aper?

jack,
serius bergegar. Alignment jadi lintang-pukang. Balancing out. Paling ketara abg tu hilang harga diri dekat 6-7 tahun.

keri,
abg tu Cina.

sultan,
main la hantu² time siang. Biar org tak expect langsung. Lagi la seram kan?

dzul,
abg tu tgh menggigil lagi masa tu. Perut dia kempas-kempis.

ojie,
tak sama. aku main snooker.

hajime,
kenangan angker aku sangat ganjil. Angker-ganjil. Heyy...

atune,
hey...mana ada aku patah balik. Aku tutop mata bukak balik diorang dah lari lari.

iz,
itu komuniti servis yg aku buat.Kenalah pikir untuk diri sendiri, abg basikal dan juga masyarakat setempat. Takkan nak bagi bantuan pernafasan kat abg tu. Aku mana ada seragam nurse mcm apa tu..

miss taskin,
eleh. kalau dia muncul depan kamu..mana sempat nak pikir ni bulan puasa ke tidak..

kikuri,
Syaitan ye la kut kena ikat. Hantu ngan jin tak tau plak. Ada jugak irg pernah nampak benda masa bulan puasa.

oyett,
ada kut. Ni semua Ahmad Idham punya pengaruh la ni.

generasi,
kikuru tu siaper? Hantu setan kena ikat daa...takkan pergi jaya Jusco kut.Hehe.

life,
buat ape nak takut? berani dia kacau saya, saya langgar dengan Haji Darus ni..hmph!

princess liyana,
Apsal tak boleh tawar? Itu hak asasi sains semua manusia. Hehe. tapi sebenarnya lebih ke arah nak mintak no henset.

missjaye,
Ngo..ngo ermm chee woh...
[Muka sembam.Gegar gegar bahu.]

Itu cerita saya pun nangis...

generasi,
ok thx.

yoshz said...

To all,

"Apabila datangnya bulan Ramadhan, pintu² Jannah dibuka, pintu² neraka ditutup, dan syaitan² dibelenggu"

-hadis riwayat Muslim


Setahu saya pendapat ulama secara umumnya terbahagi kepada tiga ttg hal ini, iaitu;

1)Semua syaitan benar² diikat seperti mana banduan di alam nyata. Maksudnya secara harfiah (literally) mereka diikat dan tiada chance mengganggu manusia.

2)hanya syaitan yg power shj diikat cth Lucifer,Azzazel,Belial,Beelzebub, Asmodai, Iblis, Khannaz dan Hajime.
Syaitan² impish dibenarkan berkeliaran bebas.

3)Syaitan tak diikat secara fizikal. tetapi since manusia sudah berniat untuk menahan diri, secara automatisnya kerja mereka untuk menghasut menjadi sukar.Seolah-olah 'diikat'. Logik bukan?

Saya cenderung kpd pendapat ketiga.

Benar atau tidak,sesungguhnya hanya Uncle Seekers shj yg mengetahui.

Hanim said...

Yoshz,

Hantu tu tgh melarikan diri dari Uncle Seekers kot. heheheh

shahril mohammad said...

hahaha.
ko patut langgar je.
pastu buat dono.
baru la cruel.

Qaseh.Darwisy said...

yes, aku pun sokong point ketiga tu..btl la..knapa aku x tepikir pun slama ni..aku dok bayang setan semua d kumpulkan kat 1 tempat supaya dorang ni x ganggu manusia..

haisshhh..

Jack a.k.a adDam said...

Patutnye Hadis tuh dijadikan
entry baru...
Dah aku kene komen post yang same...

Siyut, hapal seyh name² setan
Name² malaikat?

Che Sue said...

peh budak2 zaman skang...dah tak cukup ke play station, xbox, PSP skang ni? men hantu2..kena sorok ngan antu kopek baru tau!

kuih said...

ko tak g terawih yosh? apa nak jadi la umat manusia skrg.....(sambil mkn karipap moreh smlm)

suya said...

biole budak2 mmg teringin nak jadik antu.ngehngeh

yoshz said...

Hanim,
Ya lor. Kwn aku cakap itu uncle seekers sangat gatal wohh...

Shahril,
n u call urself a vegetarian?
shame on u...

Qaseh,
haha.dulu pun aku terbayang mcm tu. aku baca kat dlm Al-ain dia cakap mcm tu.

Jack,
nak buat entry baru? mcm la aku ni ustazah nak ceramah-ceramah agama ni.Nama malaikat?

Archangel, Darkangel;
lend me thy light;
through Death's veil,
till we have Heaven in sight.


ulang sampai masuk syurga.

Che sue,
Err...ohhh. Idea menarik tu.

kuih,
aku takgi. Aku buat sorang2 kat rumah. Selesa. Kipas angin hala kat muka. Lebih khusyuk. Lebih afdal.

suya,
Ntah. Kecik2 jadi hantu. Dah besar jadi pengundi hantu.

[Baru sedar tak bley bagi ceramah agama yg membosankan. Ooopss..]

Dzulkarnain Mohamad said...

"Jin dgn hantu mungkin dirantai digelangi rindu."

weh dee..gelangi rindu tu kat mana? apasal nama tempat tu macam nama kampung aku jek?..
musykil aku.

S.YanaZ said...

"Itu hantu betul laa...
Abg beskal tuh ponn hantuuu..."

*Ini cerita versi gua*
Sekian.
Sila bayar buku ini di kaunter.

Redzwan Abdullah said...

hahaha...
hantu tue aku la...
aku wat lawak kat member aku

Jack a.k.a adDam said...

Hahaha!
Membe aku siap set utk SMS
S' Mantra tuh...
Syial... yg tuh pon hapal...
Hemm....

padelkopak said...

alah budak-budak....biarkan...ko jugak yg cakap!!!lg satu, mana ade org kayuh beskal ke belakang bro...

hajime said...

cilakak!
hajime pun kene ikat?
isk...

yoshz said...

Dzul,
ayat sebenar adalah dirantai di Gelangi Rindu. ya, merujuk kpd kamu! Haha

Syanaz,
Haha. Ada lak hantu muka cam Fei Mau...uhu uhu [gegar2 bahu]

Redzwan,
"Shame Shame tak malu,
Kamu tak sembahyang terawih.
Shame shame tak malu
Nanti kite cakap cikgu"


Jack,
Benda² tak berfaedah mmg cepat hapal. Cuba aku nak hapal no henset mak aku. Sampai hari ni aku tak tau.

Padelkopak,
Ada aper. Monyet kat sarkas boleh kayuh basikal depan belakang lagi.
Kalau bagi pisang dia siap boleh buat balik kuang lagi.

Hajime,
Yup. Mulut pun kena clamp. huhu

aRe You? said...

hahahaha...
u pun u-turn ke?
ala...biase la dak kecik... :))

biskutrajin said...

kalo aku pengsan la la 2 gak...adesss

SASHA SHARIFUDDIN said...

mulut jime kene clamp?mcm tak je yoshz..makin galak ade la!

hahaha!

hajime said...

cilakak!
ko tag team ngan yos ye sasa...
nanti ko...

alif-mikail said...

Archangel, Darkangel;
lend me thy light;
through Death's veil,
till we have Heaven in sight.

ada se lagi alpha angle.. entry yg bagus.. gelak koi

yoshz said...

are you,
takde maknanya nak u-turn. Sikit pun tak takut...
Ok, i ada jerit sikit mcm Mama Juwie. Janji org tak dengar.

biskut rajin,
Haha. Tak ke naya terpengsan sambil bawak kereta. Dengan budak tu sekali kena hantam kuat2 nanti.

sasha,
oh...clamp yg saiz die dah takde. So for now, malaikat biarkan ajer.

hajime,
hey...dia bakal ibu. jgn inaya dia!

alif mikail,
kurt angle pun ader.duh, nama aok pun malaikat aper..

Anonymous said...

apala abg basikal tu, pi terawih kan bagus...tak pasal2 jumpe cik pon kat atas pokok, tapi bulan posa mana ada hantu la....tapi best gak senyum sorang2, pagi2 ni.:) mamapower

Anonymous said...

Betul en yoshz.buat t'wih kat rumah selesa, lebih kusyuk.Tak yah layan makcik2 tanye, masak apa hari ni, buka apa, sahur apa.Adus..Tazkirah pula berbau politik....zzzz...:),mamapower

yoshz said...

Mamapower,
1. Saya dah explain pasal hantu di bulan puasa. Cek komen saya kat atas2 tu. Saya golongan ketiga.

2. Haha. betul. saya prefer buat di rumah dan hanya buat lapan. Never 20. Tazkirah? Ya berbau politik takpun jumud melampau ie itu haram, ini haram, ustaz betul semua.

orensangkuit said...

hikhikhik lawak la incik nyer entry ni..

Anonymous said...

nipu nipu nyampah tul....
mati mati percaya....td..
emphh emphhh