Friday, October 3, 2008

Tragedi hari raya 2

Oh, dalam perjalanan menuju Seremban, ada satu papan iklan.

Ada gambar sorang pakcik pertengahan umur yg takdela hensem mana pun. Muka yg tersangatlah pakcik-pakcik yg biasanya kerja kastam. Iklan tu cakap, pakcik tu dulu hisap rokok sampai 5 kotak sehari. Tapi dengan produk Detoxic ke ape nama entah produk tu, pakcik tu berjaya berhenti merokok dlm masa sekian-sekian hari...

Impressive tersangat-sangat kan?

Baik. Kelas matematik cikgu Yoshz:

1 kotak rokok = 20 batang.

5 kotak rokok = 5 X 20 = 100 batang

Masa hisap satu batang = 5 minit kalau tak pasang kipas angin.

Masa hisap 5 kotak = 5 mins X 100 batang = 500 mins

= 8.333 jam

Satu hari 24 jam = 8 jam tidur, 8 jam kerja, 8 jam gosok gigi,mandi, jemur towel dan etc.

Tapi pakcik ni spend 8 jam lebih hisap rokok sahaja!!

Hebat! Dewa rokok pun sujud!!

Apa dia kerja QA kilang rokok ke??



p/s: jawapan kiraan matematik lupa nak garis. cikgu potong 1 markah.

23 comments:

atune® said...

ni kirenye perokok tegar la dulu tuh...

missjaye said...

hahaha..lupe nk garis cikgu akan gariskan dengan pen merah pen biru u marah i..i ..i..ko sambung sendiri.

kecik said...

hoo saye tau iklan tu!!penah tgk.

aku_yanhashim said...

hebat pakcik tu, sebab masih hidup dengan sihatnya.

Kikuri said...

Pergh!!! Macam serombong kapal! Berasap 24/7.

Iz said...

oit.. memang betoll.. masa aku tgk iklan tu pun, aku buat kira-kira jugak. gila punya pakcik.

hajime said...

ah...
ko ngan pakcik tu same je...
kaki rokok...

o-y-e-t-t said...

agaknye dier ckp time rokok kotak 7 peket lagik kot...7 x 5 kotak baru 35 kotak...aku pun marlboro kotak besar steady jeee 1 1/2 kotak sehari

Miss Taskin said...

rokok itu sgt membahayakan kesihatan.
ape yg pakcik tu tak paham2?
ble nyer nak paham?

l.i.f.e said...

ahhh aku benci metemetik! jadi aku malas ambik tau

suya said...

mesti pakcik tu dah tadek paru2.die dah ganti ngan mesen

yoshz said...

atune,
perokok tegas la! haha

missjaye,
i cakap mak i...haa lantak...

kecik,
iklan bengong yg tak mampu mengupah model cantik. pakcik kastam pun boleh laa...

yanhashim,
dgn menggunakan produk 'itu' anda masih kekal sihat mcm ikan lumba-lumba. insya-allah, anda tak payah pakai gelang magnet dah lepas ni.

kikuri,
macam kapal arang batu! aku rasa time tidur pon dia isap.

iz,
haha. otak ko mmg biul. mcm aku...ntahahaha!!

hajime,
well, mungkin jugak aku jeles ngan dia pasal tak dapat jadi model iklan.

oyett,
si bodoh mana la yg nak beli kotak 7 5 peket? haha. lagi mahal ader laa..
Tapi dunhill 7 paling sedap wa cakap lu..

miss taskin,
entahnye pakcik tu!
[nyorok belakang tiang]

life,
aku pun benci matematik. terutama cikgu dia.

suya,
pakcik tu amfibia kut. mempunyai kulit yg lembab dan menggerutu bagi tujuan pernafasan. tak sangka, pakcik tu masa kecik adalah seekor berudu.Hahaha!!

Che Sue said...

yoshz...tang mana tragedi ni?tunggu gak kot2 ada kebaaaboo!

Hanim said...

Aku sesungguhnya kagum ngan ko yang sanggup membuat kiraan matematik untuk membuktikan yang iklan itu tidak boleh dipercayai. Ish ish ish...kagum sungguh aku. hehhehe

k.e.r.i. said...

perokok yang tak berapa nak tegar pun tak buat kiraan macam tu..
huhu..
tapi memang dasat la pakcik tu kalo sifir rokok ko tu betol...

akma.syazwani said...

LOL...
i saw that advert too.. ;)

yoshz said...

che sue,
tragedinya adalah didalam hati aku. Sepanjang perjalanan aku pilu.

Hanim,
Terima kasih kalkulator Mydin!

Keri,
Pakcik tu masa kecik2 dulu mungkin bekerja sebagai serombong keretapi.

akma,
but u never noticed...huhu

Ojie said...

aku cikgu pemurah maka aku xpotong markah..

chucky said...

semayang pon isap rokok tuhhh
hebaat gile

padelkopak said...

aku cikgu math!!!biar aku saja yg potong markah kau...haha...

sultan said...

haha... alang2 hisap rokok bior sampe terbakor paru2...

yoshz said...

ojie,
Tapi kau ketuk kuku dgn pembaris!!

chucky,
gilo patah la rokok masa sujud haha!

padelkopak,
jangan cikgu! nanti saya buat pembetulan.

sultan,
paru2 dia dah rentung lama dah. dia bernafas guna insang.

NanaSan said...

kwn saya isap rokok mcm makan keropok...12jam berassaaappp!!!
mgkn lebih hebat dr dr pakcik model kastam huhuhu:P