Monday, December 29, 2008

Berfikir sebelum tidur dapat menghilangkan sengal2 otak

1. Baru balik dari berjalan2 dari kenduri kahwin di pelusok tanah air. Kali pertama ke Muar. Sana mmg panas semacam ek? ingatkan Melaka paling panas. Habis la kulit saya hitam..dah tak mcm Anuar Zain.

2. Kenapa pengantin tak kira happening mcm mana pun mesti time kahwin jadi mcm zombi?
"ya..terima kasih datang ye." "ah..dah makan?" "terima kasih la susah² datang". Ayat sama je.
Ada skrip ke? Entah saya tak pernah kawin. Main kawin² masa kecik adela. Itupun kena piat telinga ngan ustazah psl saya dulu tadika Islam. kitorang ada belajar doa masuk tandas. allahumma...eh dah lupa.

3. Baru2 ni kita menyambut Xmas. atau Hari Natal. Entah apa jadah maksud natal ini pun saya tak tahu. Kalau nak kata kelahiran Jesus, bukan dia lahir hari tu pun. Itu hari menyambut kelahiran Sol Invictus, dewa matahari Roman. Dies Natalis Solis Invicti. Hari kelahiran dewa yg tak tertakluk. Ni kira bidaah jugak la kan?

Soalan saya: apa bidaah dlm bahasa Inggeris? No, bidet tu langsung takde kaitan.

4. Bagaimana kamu translate 'by the way' ke Bahasa Melayu? Dulu saya ada hobi translate lagu. satu lagu tu mmg saya gagal sampai skarang. ya, dlm aspek ini red hot chilli pepper mmg amat cilaka.

5. Apsal ada orang mencarut dia cakap, 'mangkuk hayun'? Apa asal usul perkataan itu sebenarnya? perlukah saya berasa tersinggung kalau betul mangkuk saya hayun pun? atau adakah kerana perbuatan mengayun-ayun mangkuk itu mmg tersangat bodoh? mcm.. apa kejadah yg kamu cuba buktikan tu? boleh masuk sarkas ke? kalau lagi bodoh hayun mangkuk sambil tutup mata, tunggang singa loncat api.

6. dah la tu. kang takleh tidor pulak. esok maal hijerah. pagi2 esok mesti ada mengaji2 dan ceramah agama kat TV1. saya perlu bangun awal. lebih awal dari Puan Jenab. nanti kalau dia dah bukak rancangan tu saya 'segan' sikit nak tukar channel maksiat2 sikit...hehe.

7. Azam tahun baru saya adalah saya nak jadi budak baik. Tu mcm 20 tahun lepas punya azam yang belum capai2 lagi. sila teruskan...

8. pernahkah kamu cuba untuk menulis masa tengah ngantuk gila? mata dah merah, kepala ingat bantal je. stok yg letak kepala terus tidur. tak ingat nak gosok gigi ke, kumur2 dulu. hah...mcm nilah hasilnya. satu karangan yg baik. nanti cikgu maimon tampal kat depan kelas.

9. dah tidur cepat. tidur lambat nanti mak geletek. Zzzzz....

tik tik [bunyi air liur meleleh]. jangan cuba bayangkan. nanti kamu tergoda. gudnite!

HAPPY MAAL HIJRAH.

30 comments:

wiwita said...

adehhh.. x boleh tdoooooooooooooooooooooooo

cemana nihhh??

ade dadah??

darkk25 said...

aku dapat rasakan perkara itu

puwakah said...

"by the way" - lagipun

kecik said...

salam maal hijrah yoshz.
btw,apesal blog list ko kat tepi tuh, jadi lain mcm?

p/s : the zephyr song tuh ape lak? smpi skang aku xphm maksud zephyr. rhcp mmg wat aku pening.

paiseh said...

hebat jugak lu melalut time2 nak tido yek..! waras2 gua pun xde la mcm ni. huhuhuhuhu...
erk. lu pasan tak lu dah kena TAG..??

this.is.not.me said...

psl pengantin tuhh..cuba anda lihat sekeliling..kot2 ade sape2 jd tukang pegang kadbod yg bertulis skrip2 tersebut??haihh~

salam maal hijrah!
:)

Don Balon said...

Yoshz,
Selamat tahun baru 1430.
Dan koi kene keje ari ni..
lagi bangang dari tabley tido koi rasa....
Adios..

greenergrass said...

bong! hahaha

Monkey D Luffy said...

memang ciri2 blogger tegar

rahimin idris said...

standby baldi kat mulut tu. tik tik tik...

the elf said...

tagged!

Destroy Destroyer said...

hehehe.
vampire gak ye?
grr grr

hello bos!

macha_sezs said...

anda cuti. anda amat untung..
demm..saya kene keje..
buleh buat tunjuk perasaan ke ar?

Pengejar Masa said...

mari tidur bersama Mimi...

Encik Bibir said...

zaman sekarang dey all maki "mangkuk jamban" rasanya dorang x berak kt jmban kot .

azam tahun baru aku nk berfikiran positif . camne eh nk pastikn pemikiran kita positif

budak_shinchan said...

dari pakcik yoshz sengal sengal otak.. baik makan otak otak.. erkk tp jgn belanja shin otak otak.. x minat.. pedas ler.. lagiplak bau ikan.. belanja shin kedai kedekut resepi ek! oh mekasih... baik pakcik!

Che Sue said...

takley tido terus gua bila pikir hal mangkuk hayun..mendalam sgt meaning nyer ni..

antusabun said...

Teruk la pulak benda yang ko pikir2 ni... Tak tido la sudahnya. Selawat pun ok ape. haha

Hidemichimomotani said...

pada mlm tahun baru hijrah bapak aku nak keluar ke surau tegurlah jiran sebelah bangsa philipine yg kematian isteri cina,

"bernard, tomorrow is our new year"
"hahah, all the best", x tau la iklas ke tak jawapannya.

Tapi biler dia tak ckp 'good luck' aku asume dia percayakan Qada & Qadar and not luck.

Aku dgn bernard mmg tak bertegur sapa sejak dia marah aku lompat2 main skateboard sblh rumah dia buat ramp sendiri 10 tahun lalu. Bahaya katanya. Giler lama, memula dendam tapi skrg segan.

eija maskulin said...

i'm backkkkkk !!!
sumpah pasni xmo outstn lagi, nk p holiday plak!

btw, selamat maal hijrah.
doa² jgk aku dpt hijrah ke pekerjaan yg baru next year nih.. amin :)

Hidemichimomotani said...

Oh ye, bernard kirim salam...dia kata "hahah, all the best with his blog" x tau lah iklas ke tak selepas aku suruh dia baca blog kau agar muka yang natural masam tu bleh manis sikit.

KARKADEWA said...

ah...
gua da cube tulis karangan mase mengantok...
tapi hasil yg gua dapat sebat kat tangan pakai pembaris panjang kuning dgn cikgu azizah...

tasikmerah said...

teringat masa kawen hr tu. ayam golek hidangan pengantin tu kan selalunya org segan nk sentuh. tapi family belah darling aku, dihayunnya je... ha ha.


.

sultan said...

aku penah cuba. last2 aku sdiri x paham ape aku tulis. tp dia ada skit2 jd cam karya org jinius...

Dzulkarnain Mohamad said...

aku kadang2 bila runsing bila firkan sesuatu memang susah nak tidur. lainkali kalau runsing nak cuba2 menulis la. mana tau boleh ngantuk cepat..

sarloamd said...

ko kena pegi try urut kat uda dan dara. bangsar sana. haha.

oops. maaf mimi.

*aku tak pernah pergi. sumpah*

chucky said...

mase second kazen aku kawen,aku tengok dia x macam zombi pon,selambe je buat muke ngan ayat harian dia

yoshz said...

wiwita,
gi jilat katak jamaica. menurut discovery channel, kulitnya
mengandungi toksin yg dapat mengakibatkan halusinasi

darkk25,
perkara mana?

puwakah,
perhatikan ayat ini:
"I am going back to Malaysia next week.oh, btw, have u got my postcard?"

Bagaimana 'lagipun' masuk disini? tak comel langsung

kecik,
zephyr tu angin barat daa..ntah aku bukan minat rhcp pun.

paiseh,
tak perasan. lain la kalau bagi jam TAG HUEUR ke atau SMART TAG

thisisnotme,
tak nampak. kawan aku abob badan dia besar sangat.haha

don balon,
selamat tahun baru in spanish aper?
adios muchachos!!

greenergrass,
bong apa ha? bongkak?

monkey,
tegar kah aku? tulis pun malas. tah apa apa plak tu

rahimin,
cukup sebaldi kita baca yasin. buat terang hati budak nak PMR

the elf,
untag!! muahahah!!

destroy,
we r both immortal.keluar mlm. takleh kena cahaya.
aku taip ni pun tak bukak monitor. terang sangat.

macha,
sila tunjuk perasaan anda. lebih berkesan kalau ada misai dan meja untuk ditepuk.

pengejar masa,
HOI!!! NAK KENA LIBAS DGN PETI SURAT?

encik bibir,
cara utk berfikiran positif amat mudah.
sila makan kismis jampi dgn banyak, pasti Geografi anda 'A'

shinchan,
otak otak sekarang mcm gampang. isi sikit tapi jual 4 posen
kdg2 lima posen

che sue,
tu la. tu belum kau fikir psl simpang malaikat 44?
apa kejadah nya tu?

antusabun,
dah abis Tola'al badru...aku baca. tak lelap2 jugak

hidemichi,
dia boleh baca melayu ke? kem salam bernard. ckp happy new year!

karkadewa,
dia tarik sekben tak? lain kali taruk buku teks kat suar.KEBAL JUBUR!

tasikmerah,
orang lain makan beradab darling kamu makan biadap!
asal aku terbayang nasriah ngasri ni? aiseh..

sultan,
genius mcm entri aku ni kan...

sarloamd,
sumpah kau bukan kat masjid negara. tak kuar surat khabar utusan. tak sah

chucky,
mungkin dia pakai gelang Ac mizal. sebab tu yakin mcm wisma yakin

raihashim said...

woah. gila sengal lah encik yos sekarang.
haha.

Fiziy said...

nanti tolong translate lagu Eamon - i don't want u back. boleh? kasi accurate tau.. HAHA